Op SBO De Lings hebben we drie jonge kind groepen, unit oranje. Met zijn allen zijn we verantwoordelijk voor het onderwijs aan deze groepen. In onze groepen zitten kinderen vanaf vier jaar. Doorstroom naar een van de mentorgroepen vindt plaats op het moment dat het kind voldoende stappen heeft gezet in de aanvankelijke leerontwikkeling. Ook in sociaal emotioneel opzicht is het belangrijk dat het kind in staat is om een verantwoorde overstap te maken naar het voortgezet leren. Wij geven betekenisvol inhoud aan ons onderwijs aan de hand van thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de jonge kinderen.
Onderstaand kunnen jullie gedurende het schooljaar lezen wat wij zoal ontdekken en leren in onze groepen.
Juf Michelle V, juf Susan, juf Paulien, juf Michèle, juf Loes en onze onderwijsassistentes Laura en Ayse.
Ons nieuwe thema is VERVOER!
In de hal zijn wij samen gestart met het gebarenliedje vervoer (zie foto).
Dit liedje is de rode draad door ons thema.
Zo kun je in de groep van Michele en Loes met de trein over het treinspoor door de klas reizen, in de groep van Michelle en Loes stap je in de vrachtwagen en zoek je het hoger op dan kun je nog altijd met het vliegtuig mee in de groep van Susan en Paulien.
Woorden van de week:
3: de machinist, de wagon, het perron
4: de piloot, de cockpit, inchecken/uitchecken
5: de chauffeur, instappen/uitstappen, de ov-chipkaart
6: de kapitein, aanleggen/aan boord gaan, de kajuit
7: vervoeren, snel/langzaam (traag), bakboord/stuurboord
Letteraanbod:
de t van tram
de v van ver
de e van ver
de p van pet
de ee van feest
Rekendoelen voor de kleuters:
Wij hebben afscheid genomen van onze directeur.
Meneer Jack heeft de hele dag met ons meegedaan in de groep.
Sporten in de gymzaal, kiezen met het kieskaartje op het bord en natuurlijk lekker buiten spelen.
Meneer Jack vond het erg geslaagd en de kinderen ook!
Meneer Jack, wij gaan jou missen!
Ook dit jaar mochten wij weer op bezoek bij Super Sint in het Limburgs Museum.
Heel stilletjes liepen wij de werkkamer van Sinterklaas in, shhhttttt!
Sinterklaas was zo hard aan het werk, dat hij ons niet kon horen.
Eenmaal op onze plek hebben wij Sinterklaas geroepen. Hij schrok zich een hoedje!
We hebben samen gepraat over het prentenboek SuperSint en daarna gingen we aan de slag om de pieten te helpen.
Pakjes door de schoorsteen gooien, Ozosnel voeren, pakjes naar de pakjesfabriek brengen, de boot besturen van Sinterklaas en er was zelfs tijd om nog een spelletje te spelen.
Net voordat wij naar huis gingen hebben we nog een liedje gezongen voor Sinterklaas en de pieten en kregen we nog een mijter en een zakje pepernoten, lekker hoor!
Het was een hele gezellige ochtend!
Sinterklaas en zijn Pieten zijn al onderweg.
Wij gaan maar vlug versieren en heel hard werken voor Sinterklaas zodat de luisterpiet dit ook ziet.
Wij leren de letters: sint mik maan naam raam bal
De kinderen die deze letters al kennen gaan verder met: b-ui, sch-i-p, p-ie-t, z-oet-t, b-l-i-ng
De woorden van de week zijn:
45: het journaal, varen, de kolen
46: aankomen (de aankomst), de schimmel, de haven
47: de mijter, de tabberd, de staf
48: de baret, strooien, hoog-laag (op het dak)
49:het rendier, de piek, de adventkalender
50:de arrenslee, de kribbe, optuigen
51:het pensioen, afscheid nemen (Meneer Jack neemt deze week afscheid)
En als je ons hoort zingen, dan zijn het waarschijnlijk heel veel sint en kerstliedjes!
In de groepen spelen wij het liefst mooi verkleed, in de speelgoedwinkel, het pietenhuis, de kamer van de Sint, de stoomboot en de pepernotenbakkerij.
Wij leren huisjes te metselen en even en oneven getallen te benoemen.
De rangtelwoorden te gebruiken en natuurlijk nog veel meer rekenbegrippen.
15 november gaan wij op bezoek bij Sinterklaas in het Limburgs Museum en 2 december komt Sinterklaas bij ons op bezoek.
Wij hebben er heeeel veel zin in!
Wie naar buiten kijkt ziet het gelijk!
De herfst is begonnen en overal zijn al mooie herfstspullen te vinden.
De kinderen nemen de mooiste blaadjes, bolsters, takken en nog veel meer mee naar school.
Juf Michelle en juf Susan werden hartstikke nat geregend toen ze zonder jas naar buiten liepen.
Juf Loes had namelijk de regenwolk vast (waterpistool) en zorgde voor een flinke plensbui!
Gauw terug en de jassen aan, laazen aan, paraplu open en spelen maar!
Toen kwam er een windvlaag en de juffen werden bedolven onder de herfstblaadjes.
Wat een feest! De blaadjes vlogen alle kanten op.
Na dit toneelstuk was het tijd voor thema herfst!
Wat gaan wij leren deze periode?
- Woorden van de week:
(39): verzamelen, de eikel, de pompoen
(40): de paddenstoel, het spinnenweb, het seizoen
(41): de vogeltrek, de dennenappel, de bladnerf
(42): de wilde/tamme kastanje, de bolster
- Speelverteltafel:
Groep Michelle/Loes: de Gruffalo
Groep Susan/Paulien: twee vechtende eekhoorntjes
Groep Loes/Michèle: de spin die het te druk had
- letteraanbod voor de startende lezers:
b, oo, m, o, s
- letteraanbod voor de gevorderde lezers:
eu (beuk), ou (hout)
herhaling lange klanken (oo,ee,uu,aa)
woorden en zinnen maken
- rekenaanbod
starters:
Aanwijzend kunnen tellen t/m 10
koppelen hoeveelheid aan getal
Opzeggen telrij t/m 10
Benoemen van rangtelwoorden t/m 10
Terugtellen van 10 naar 0
Kunnen ordenen en sorteren en classificeren
Herkennen ogen van de dobbelsteen
Turfbeelden herkennen t/m 10
Herkennen van vingerbeelden t/m 10
Getallen splitsen t/m 6
gevorderde:
de telrij tot en met 50 kunnen opzeggen
terugtellen van 20 naar 0.
Hoeveelheden kunnen koppelen aan het getal tot en met 12
Herkennen van getalbeelden (dobbelsteen, handen, turfbeelden)
Doortellen vanaf een willekeurige plaats op de getallenlijn
getal kunnen splitsen onder de 10 (BUS)
Handelend erbij sommen maken, sommentaal gebruiken
Erbij en eraf sommen t/m 10
plattegrond tekenen/lezen
werken met rekenrek en getalbeelden zien ( rood=5 wit=5 hele rij=10, doortellen vanaf 5 en 10 en 15) digibord kleuteridee rekenrek.
tellen in sprongen van 2 ( even en oneven)
tellen in sprongen van 5 en 10.
benoemen van de rangtelwoorden t/m 15
Beetje oud nieuws he!
Maar ben je toch nieuwsgierig naar wat wij allemaal doen, neem dan gerust even een kijkje en scroll naar beneden!
Wij waren echte bofkonten vandaag.
We kregen namelijk een hele lekkere lunch in de klas.
De kinderen hebben heerlijk gesmikkeld en (bijna) alles was helemaal op!
whaaaaaa hebben jullie het al gezien of gehoord?
De grote kerk voor onze school wordt afgebroken!
Aan de achterkant van onze school bouwen ze een heleboel nieuwe huizen.
Wat een getimmer en geklus rondom de school!
Wij gaan de komende tijd aan de slag met het thema bouwen en klussen gezellig mee.
Maandag stond er ineens een grote bak in onze klas en de juf had een zak met bloemen bij zich!
Bloemen? Ja! Toch...? Op de grote zware zak stonden plaatjes van bloemen.
Maar eenmaal open gemaakt waren er geen bloemen meer maar allemaal bruine potgrond.
Wij gingen zaaien! Iedereen mocht zaadjes zaaien in de bak en nu maar gaan we ze goed verzorgen.
Hopelijk komen er dan over een tijdje lekker wortels, bladsla en andere lekkere groenten in onze bak!
De komende tijd werken wij aan het thema dieren.
In de groep van juf Michelle/Michèle/Paulien kun je in de dierenwinkel dieren kopen en in de groep van juf Susan/Michèle worden de zieke dieren verzorgd door de dierenarts.
Woorden van de week:
- week 11:
dierenwinkel: de kooi, afrekenen, het huisdier
dierenarts: de microscoop, de buisjes en het infuus
- week 12:
dierenwinkel: de voerbak, het voer, voeren
dierenarts: gezond-ongezond, de klachten
- week 13:
dierenwinkel: het terrarium, de drinkfles, de winkelier
dierenarts: stroperig en vloeibaar,de pillenstrip, de pipet
- week 14:
dierenwinkel: “in mei leggen alle vogels een ei”,
dierenarts: de stethoscoop, het drukverband, het gaasje
- week 15
dierenwinkel: het kalf, het lam, het veulen
dierenarts: de rontgenfoto, het recept, de thermometer
letters die aangeboden worden:
AL1: h ( hok ), o (hok), ij (pijn), a (kat), au (au / pauw)
AL2: ei (ei), mkm woorden, ij , mkm woorden, au
Weej hebben gelok want weej hebben...
de tofste prins, de moeiste prinses, de grappigste adjudant en de slumste tovenaer!
Prins Raff, prinses Juliana, adjudant Jaklina en tovenaer Elano, weej winse og unne fantastische vastelaovend, ALAAF!
Afgelopen maandag was er iets vreemds aan de hand... wij mochten niet zomaar de klas binnen!
Wij moesten allemaal speciale maanlaarzen aan en zijn over de maanbrokken naar binnen gelopen.
Daar hebben wij een tas met maanstenen gevonden en met behulp van de VRbril zelfs een rondje over de maan gelopen.
Heel cool allemaal maar ook wel een beetje spannend.
Deze week hebben wij ook nog een lekkere winterwandeling gemaakt bij de Breebronne.
Meneer Tom had na de wandeling en het spelen zelfs nog een verrassing!
De kinderen kregen allemaal een glas ranja en een snoepzakje.
Het was een gezellige middag.
Beste ouders en verzorgers,
wij gaan van start met het nieuwe thema.
Tijdens thema Ruimte komt weer vanalles aan bod.
stijgen/dalen, licht/donker, heet/koud
de raket, de astronaut, de vlucht, de lancering / lanceren, de ruimte, het heelal, zweven, de aarde, de satelliet, het ruimteschip
Astronaut: https://www.youtube.com/watch?v=vBAlQ3P3K1U
Vet, wat een pret in mijn ruimteraket https://www.youtube.com/watch?v=h2FPSeIorDA
Ik wil naar Mars: https://www.youtube.com/watch?v=gkoE4T4x0ZA
v - oe - t , z - o - n
Allereerst de beste wensen!
Wij zijn 2022 goed en smakelijk gestart met een echt nieuwjaarsontbijt.
Het was super gezellig en heel lekker.
Wij hebben samen geproost op het nieuwe jaar met kinderchampagne en chocomel.
Vandaag zijn wij naar de ouderen geweest om te zingen en het kerstspel te spelen.
Door Corona gaat het dit jaar allemaal een beetje anders en hebben wij voor het raam gezongen.
Als afsluiting kregen alle ouderen van ons een kerstboomhanger en wij kregen een lekker kerstkransje.
Goede ruil toch?!
Allemaal fijne feestdagen en een hele fijne vakantie.
Eindelijk was het vandaag zo ver!
Sinterklaas en zijn pieten kwamen op bezoek.
En niet zomaar pieten... nee hoor, hele speciale!
Muziekpiet en luchtfietspiet!! Omdat Ozosnel nog steeds spoorloos is moet luchtfietspiet het werk op de daken even overnemen.
Sinterklaas wist over ieder kind iets te vertellen uit zijn grote boek en muziekpiet kwam in de klas nog muziek maken met ons.
Dat vonden wij super gezellig!
Luchtfietspiet kwam ons ook nog verrassen met HEEL VEEL cadeautjes. Wat een geluksdag!
De jongens kregen allemaal een coole bal en de meiden een spiegeltje met een borstel die ze zelf mogen versieren.
Ook voor de klas waren er nog veel cadeaus om uit te pakken.
Zo hebben wij er nu wel 4 lichttafels bij, een pizza voor in de speelhoek, een grote doos met bouwmaterialen en natuurlijk schroeffie.
Schroeffie is een ding waarmee kinderen ZELF kunnen bouwen. Dat is toch wel heel tof!
Hartstikke bedankt Sinterklaas en piet(en).
Tot volgend jaar!
Ons nieuwe thema bestaat uit 3 delen.
Wij werken tot de aankomst van Sinterklaas op zaterdag 13 november aan de herfst.
Hierna werken wij aan het thema Sinterklaas en vanaf dinsdag 7 december stappen wij over op het thema Kerstmis.
Wat krijgen de kinderen de komende tijd aangeboden?
Woorden van de week
herfst:
de wilde/tamme kastanje, de bolster, verzamelen
Sinterklaas:
aankomen (de aankomst), de schimmel, de mijter, de tabberd, de staf, de baret, strooien, hoog-laag (op het dak), veel en weinig (cadeautjes krijgen)
Kerstmis:
het rendier, de piek, de adventkalender, de arrenslee, de kribbe, optuigen
- Versjes:
Pietengym
Pieten aan het werk, dan worden jullie fit en sterk
zet de stoelen aan de kant en stamp als een olifant
maak je heel erg lang en beweeg als een slang
hurk op de grond en spring als een kikker in het rond
Kerstmis:
Ik ga de kerstboom mooi versieren
want we gaan kerstmis vieren
een strikje hier, een strikje daar
nu is de kerstboom klaar
Letteraanbod:
AL 1:
herhalen: rik, roos, raam
nieuw: n-oo-t, m-aa-n, p-ie-t, b-oo-m
AL 2:
herhalen: aangeboden letters
nieuw: b-ui, sch-i-p, p-ie-t, z-oet-t, b-l-i-ng
Wij zijn ons nieuwe thema begonnen met een lekkere hersftwandeling.
Het zonnetje scheen en de lucht was blauw, teletubbies uh nee! lieve kinderen van de Lings kom maar gauw!
Met de twee joki groepen zijn wij samen op schattenjacht gegaan.
Er was namelijk een grote kabouter genaamd Henk. Hij was zijn vriendjes kwijtgeraakt in het bos.
Natuurlijk helpen wij de kabouter graag met zoeken! Wij kregen een zoekblad mee met 6 dingen: kastanje, gras, herfstblad, eikeltje, tak en natuurlijk de kabouter!
Wij hebben fantastische schatzoekers in het jonge kind want wij hebben alle 20 vriendjes gevonden.
Het was een hele leuke en gezellige middag.
Eindelijk was het tijd voor het enige echte riddertournooi!
Wij hebben in de gymzaal allemaal ridderspellen gespeeld.
Zo moesten wij te paard de ballonnen prikken, ons verkleden als prinses en een parcours afleggen en als laatste mochten wij een katapult maken!
Niet zomaar voor de lol! Nee hoor, wij mochten cake met een berg slagroom afvuren op meneer Jack.
Het was een super toffe gymles en de kinderen hebben genoten.
In de klas ging het ridderfeest nog verder... schminken, een bruiloft met een ingestudeerd dansje (kleine jan wil dansen : https://www.youtube.com/watch?v=LGytuuujxu0) en wij hebben samen geproost op het bruidspaar met ranja en cake. Het was een hele gezellige dag!
De kinderen hebben afgelopen vrijdag genoten van de poppenkast.
Juf Michèle en juf Paulien waren in topvorm en de kinderen mochten lekker meedoen.
De ridder had namelijk een probleem! Een groot, vliegend, groen probleem.
Hij moest de draak verslaan maar hij durfde dit niet. Jan Klaassen sprong hem al snel te hulp maar ook samen stonden ze te bibberen op de beentjes.
Gelukkig hadden de kinderen veel tips en Ilay had zelfs een fantastisch plan om de draak te verslaan!
De ridder en Jan Klaassen hebben de draak verslagen met een prop papier. Super plan Ilay!
Het was een hele gezellige ochtend.
Wilt u uw kind thuis graag een handje helpen wanneer hij/zij letters of woorden wil schrijven?
Gebruik dan het juiste klankgebaar en de juiste schrijfletter (blokletter).
De link voor de klankgebaren: http://onderwijsgek.nl/wp-content/uploads/2016/01/KLANKGEBAREN.pdf
Wij gebruiken in het jonge kind nog geen hoofdletters.
Groetjes van de juffen van het jonge kind
Beste ouders/verzorgers,
start uw kind op de Lings binnen de jonge kind groepen of bent u opzoek naar extra informatie.
Open dan even de volgende link: t3://file?uid=8544
Bij vragen, neem contact op met een van de juffen.
Juf Michèle, juf Michelle, juf Paulien en juf Susan
Afgelopen dinsdag kregen wij een leuke swingende workshop vanuit het kunstencentrum.
Wij hebben samen gezongen, gesprongen en gedanst.
Het was een super gezellige ochtend!
Oefenen van letters en getallen doen wij niet alleen op blaadjes.
Wij oefenen in de scheerschuim, met verf, in de zand en sinds kort ook gewoon op TAFEL!
Natuurlijk wel met speciale potloden (Woody van Stabilo).
Arme jonkvrouw Roos....
Ze kwam maandag huilend de school binnen op haar paard met haar grote hulp, de page.
Ze was haar ridder Rik kwijt. Hij moet gaan vechten in een tournooi zodat hij met jonkvrouw Roos kan trouwen!
Wij willen natuurlijk graag een groot feest op de bruiloft, dus wij gaan samen jonkvrouw Roos helpen om haar ridder Rik te vinden.
Een mooie betekenisvolle eerste introductie van het nieuwe schooljaar waarin de nieuwe woorden van de week behorend bij het thema de kinderen voor de eerste keer om de oren vliegen!
De woorden van de week worden vaker in een week herhaald en komen ook terug bij onze logopediste. In deze periode gingen we aan de slag met deze woorden van de week:
Week 37: de middeleeuwen, de jonkvrouw, de ridder
Week 38: de kantelen, de kroonluchter, boven en beneden
Week 39: de bruiloft, verkering, goud
Week 40: oud en nieuw, het wapen van een koninkrijk, eerste
Een kleine greep uit de liedjes en versjes die we leren:
Lied: Ridder bij de haard – Wijs: Slaap kindje slaap
Ridder bij de haard
Daar buiten loopt z’n paard
Daar binnen brandt een vuurtje
Daar zit de ridder een uurtje
Ridder met z’n zwaard
Zit lekker bij de haard!
Versje behorend bij het letteraanbod r:
de r is van ridder
hij zit op een paard
hij draagt een harnas
en vecht met zijn zwaard
Letteraanbod starters:
r-i-k, r-oo-s, r-aa-m (Om deze reden heette de jonkvrouw en de ridder in het toneelstuk Roos en Rik).
Letteraanbod aanvankelijk leerders 2:
herhalen: rik en raam
v-uu-r, ring, goud, ei
Letteraanbod aanvankelijk leerders 3:
r-i-ng p-ij-l en b-oo-g,
aai, ooi, oei, nk, sch
*Wil je weten in welke instructiegroep uw kind zit, vraag het even aan de juf!