SBO De Lings - Tegelen
MENU

Unit oranje

Op SBO De Lings hebben we twee jonge kind groepen, unit oranje. Met zijn vijven zijn we samen verantwoordelijk voor het onderwijs aan deze groepen. In onze groepen zitten kinderen vanaf vier jaar. Doorstroom naar een van de mentorgroepen vindt plaats op het moment dat het kind voldoende stappen heeft gezet in de aanvankelijke leerontwikkeling. Ook in sociaal emotioneel opzicht is het belangrijk dat het kind in staat is om een verantwoorde overstap te maken naar het voortgezet leren. Wij geven betekenisvol inhoud aan ons onderwijs aan de hand van thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de jonge kinderen. 

Onderstaand kunnen jullie gedurende het schooljaar lezen wat wij zoal ontdekken en leren in onze groepen.

Juf Michèle B, juf Joyce, juf Michelle V, juf Susan en juf Paulien en onze onderwijsassistente Laura.

 

 

Sinterklaas

Anders als andere jaren, maar onze grote vriend is er weer: Sinterklaas!!! Sinterklaas zorgt voor veel enthousiastme en betrokkenheid van onze kinderen, maar voor sommige kinderen vaak ook voor stress en prikkels. Om deze reden zorgen wij ervoor dat het speellokaal ten alle tijden een lokaal is zonder sinterklaas-prikkels.

Aankomend thema gaan we met de volgende woorden van de week aan de slag: aankomen (de aankomst), de schimmel, de mijter, de tabberd, de staf, de baret, strooien, hoog-laag (op het dak),  veel en weinig (cadeautjes krijgen). De woorden van de week bevatten zelfstandig naamwoorden, functiewoorden en doe-woorden. Op deze manier komen onze jonge kinderen hier al mee in aanraking. Bij oudere kinderen worden deze termen al een aantal keer benoemd zodat deze eenmaal in de mentorgroepen al een beetje bekend zijn.


Kijk ook even naar de foto's van onze hoeken. Lekker spelen, leren en ontdekken! Hé dit cadeautje past niet door de schoorsteen. Deze is te groot. Ik moet een kleiner cadeautje zoeken! Ook is er op het speelzoldertje een blote voetenpad ontstaan, wat is er nou fijner dan lekker voelen en met al je zintuigen ervaren hoe iets voelt, ruikt, etc. De baard van sinterklaas, de peen, de baard, het stro, de pepernoten, etc. Deze woorden staan er ook weer op. Overal komen we woorden en letters tegen! Ook zijn we samen aan de slag gegaan met groepswerken. Samen versieren we de klas d.m.v. sinterklaashuizen te maken en maken we een hele grote pakjesbuit. In elke ruimte is iets anders te vinden en gedurende de sinterklaasweken breiden we deze boot steeds meer uit. Zelf labelen de kinderen wat ze allemaal zien en vinden op de boot.

De nieuwe klanken die we deze klanken gaan leren zijn:  p-o-p, s-i-n-t, e-nVoor de oudere kinderen komt hier p-ie-t bij.

Ook komen er weer 2 nieuwe speelverteltafels. Dit maal zijn dit Job en sinterklaas en kleine das en sint. De verteltafel is een geweldig middel om een verhaal tot leven te brengen. Door knuffels, poppetjes, attributen die een rol spelen in het boek, kunnen kinderen het verhaal na spelen. Ze spelen één of meerdere rollen en voeren, onder begeleiding van de leerkracht, dialogen uit het verhaal. Om deze reden is de verteltafel een krachtig middel om de taalontwikkeling, spelontwikkeling en samenspel te stimuleren. Voor anderstalige of taalzwakke kinderen is het bij uitstek een middel om de interactie met andere kinderen aan te gaan en nieuwe woorden te leren.

De kinderen zingen thuis vast vaak al een aantal sinterklaasliedjes. Maar heb je thuis wel eens pietenversjes geprobeerd? Op school zijn we aan de slag gegaan met deze 2 versjes. Natuurlijk bewegen we lekker met woorden mee!

Pietengym
Pieten aan het werk, dan worden jullie fit en sterk
zet de stoelen aan de kant en stamp als een olifant
maak je heel erg lang en beweeg als een slang
hurk op de grond en spring als een kikker in het rond

Stippe stappe stippe stap (je gaat met je vingers naar boven langs je buik)
zwarte piet stapt boven op de trap (tot op de schouders)
met zijn pak en met zijn zak (je gaat met je vingers verder naar boven)
loopt hij boven op het dak (tot op je hoofd)
Oeps, nu glijft hij weer terug (je vingers gaan al kriebelend naar beneden
langs jouw kriebelrug.

Thema: herfst

De kleuren aan de bomen veranderen, het is herfst!
Ga maar eens als een grote, grote boom staan. Oeiii daar komt jan de wind, we blazen allemaal zo hard als we kunnen ennn.... Oeiiii alle blaadjes vallen van 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 en... 0 op de grond!! Maar daar komt weer een fikse windvlaag en daar gaan alllleee blaadjes weer van 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 naar hun eigen plek! De kinderen kennen heel veel van deze kleine tussendoor-spelletjes waarbij we ff lekker bewegen en ook nog heeel veel leren! 

Deze periode gingen we aan de slag met de letters: 
Aanvankelijk leeraanbod 1: n-oo-t, v-o-s
Aanvankelijk leeraanbod 2: b-ui, v-o-s
Wil je weten in welke instructiegroep jouw dochter/zoon zit. Vraag het even aan je eigen juf!

De woorden van de week zijn: de sporen (diersporen in het bos), het mos, de bladnerf, de wilde/tamme kastanje, de bolster, verzamelen, de wintervoorraad, overwinteren, sprokkelen, na regen komt zonneschijn (spreekwoorden).

Ook klappen we bijvoorbeeld deze woorden of onze naam in klankgroepen. Voor dat we naar buiten gaan, klap je eerst je eigen naam. Op deze manier horen we auditief in hoeveel groepen een woord bestaat. Dit is voor later handig als je een woord moet opdelen als je spellingregels gaat toepassen.

Thema: jonkvrouwen en ridders

O jeeeeeeeej......
Er komt een jonkvrouw de klas binnen. Jonkvrouw Roos (ssssjt... het was juf Joyce). AAAAHH ze wordt aangevallen door een draak. Ze haalt de ophaalbrug op en probeert zich te verstoppen tussen de kantelen, maar het lukt niet... De draak heeft haar gevonden! Gelukkig komt daar de koene ridder Rik het koningkrijk binnen. Hij schiet met pijl en boog en redt zo de jonkvrouw. Een mooie betekenisvolle eerste introductie van het nieuwe schooljaar waarin de nieuwe woorden van de week behorend bij het thema de kinderen voor de eerste keer om de oren vliegen! 

De woorden van de week worden vaker in een week herhaald en komen ook terug bij onze logopediste. In deze periode gingen we aan de slag met deze woorden van de week:

de middeleeuwen, de jonkvrouw, de ridder, de kantelen, ophalen (van de ophaalbrug), het (ijzeren) harnas, het schild, de schildknaap, tot ridder slaan, het wapen, het koninkrijk, rijk en arm, zwaar en licht (harnas), boven en beneden (in het kasteel), de gracht.

Deze periode hebben we geen kind van de dag. Maar een ridder van de dag. Elke dag slaan wij een kind tot ridder. Zal jij het koninkrijk dienen? Goed voor onze koning en koninging zorgen en alle draken verslaan?!

Een kleine greep uit de liedjes en versjes die we leren:

Lied: Ridder bij de haard – Wijs: Slaap kindje slaap
Ridder bij de haard
Daar buiten loopt z’n paard
Daar binnen brandt een vuurtje
Daar zit de ridder een uurtje
Ridder met z’n zwaard
Zit lekker bij de haard!

Versje behorend bij het letteraanbod r:
de r is van ridder
hij zit op een paard
hij draagt een harnas 
en vecht met zijn zwaard

Letteraanbod starters: 
r-i-k, r-oo-s, r-aa-m (Om deze reden heette de jonkvrouw en de ridder in het toneelstuk Roos en Rik).

Letteraanbod aanvankelijk leerders 2:
herhalen: rik en raam
r-oo-s, v-uu-r, e-n

Letteraanbod aanvankelijk leerders 3:
r-i-ng p-ij-l en b-oo-g, 
me/de /te/ we/ze spellingsregel, 
sch-ie-t
nk-woorden

*Wil je weten in welke instructiegroep uw kind zit, vraag het even aan de juf!

Thema: Sinterklaas

"Hij komt... hij komt... de lieve goede sint!" Hij is er!!!! Afgelopen weekend is onze grote vriend aangekomen en op maandag 18 november hebben wij meteen een bezoek gebracht aan Supersint in het Limburgs Museum. We mochten de sint en zijn pieten helpen met cadeautjes in de caudeutjesmachine te stoppen, klimmen op daken, het paard verzorgen in de stal en kijken welk speelgoed er vroeger heeeel anders uit zag! Zoals je kunt zien  op de foto's hebben wij genoten!

Deze periode gaan we weer hard aan de slag. Wil je weten aan welke doelen wij werken? Vraag het aan de juf! 

 

 

 

 

Kinderboerderij

Afgelopen donderdag zijn we met beide groepen op de kinderboerderij geweest. Hier hebben we een speurtocht gedaan met opdrachten. Zo hebben we de dieren gevoerd, met dieren geknuffeld in de wei, paddestoelen gezien, het eekhoorntje gezien, op een grote paddestoel gezongen en muziek gemaakt bij de muziekmuur. Ook hebben we water omhoog gepompt en over stapstenen in de beek gelopen, een paar kinderen kregen er zelfs kletsnatte sokken van.

Aan het einde hebben we nog lekker gespeeld in het speeltuintje. Het was een leuke ochtend!

Thema: De kleding- en schoenenwinkel

Wooooww! In de hal was een hele mooi winkel! Ze verkochten er kleding, schoenen en sportspullen. De verkoopster was een beetje bekakt en de klant pastte allemaal gekke kleding. De kinderen van juf Michele en juf Michelle hebben gekozen voor een kledingwinkel te maken in de hoek en de kinderen van juf Joyce en juf Paulien een schoenenwinkel met sportspullen. We gaan druk in de weer met verkopen, geld geven, passen en winkelen. 

De woorden behorend bij dit thema zijn: de kleerhanger, het kledingrek, (de poncho), de schoenlepel, de etalage, de paspop, groot-klein, aan /uit kleden, passend, de maat, de lengte, de breedte, de tong, de neus, de zool, de schoenmaker,  knellen, vergelijken, combineren, de kassabon, de uitverkoop

De letters waar we mee aan de slag gaan voor de starters:
i /k van ik, oo/p van koop, aa /n van aan

De letters waar we mee aan de slag gaan voor de gevorderden:
 l / f van lijf,  sch van schoen

 

*Vraag even aan uw eigen leerkracht in welk instructiegroep uw zoon/dochter zit!

 

 

Natuurlijk oefenen we ook versjes. Onder andere deze:

‘Koen, maak je mijn schoen?’ -

 ‘Ja, juffrouw, ik zal 't dadelijk doen!’ -

 ‘Koen, maak je 'm sterk?’ -

 ‘Ja, juffrouw, dat is mijn dagelijksch werk.’ -

 ‘Koen, is mijn schoen klaar?’ -

 ‘Ja, juffrouw, betaal maar.’ -

 ‘Koen, ik heb geen geld ontvangen.’ -

 ‘Nu, dan blijft uw schoen daar hangen,

 Want op klanten zonder geld,

 Daar ben ik niet op gesteld.’ -

 ‘Dag, Koen!’ -

 ‘Dag, juffrouw zonder schoen!’

 

De koeienboerderij

Afgelopen maandag zijn we met beide jonge kind groepen naar de koeienboerderij geweest van juf Peggy. We mochten bij boer Twan spelen, ontdekken, verwonderen en leren.
We kregen een rondleiding over de boerderij: we mochten de koeien mee naar buiten doen, melk maken voor de kalfjes, de koeien gedroogd gras voeren en mochten zelfs kijken bij de melkmachine. Natuurlijk was er ook voldoende tijd om te genieten van de ruimte die een boerderij heeft. Wauw, wat hebben wij allemaal genoten van deze bijzondere en leerzame dag! De komende periode gaan we aan de slag met het thema:
De boerderij: koeien, groeien en bloeien 

Thema: piraten

Er komen twee piraten naar buiten..... AYYY MAATJES!! O jeej.. Ze zoeken iets met hun telescoop. Ze kijken in alle hoeken en gaten van het speelplein. Eén piraat meent iets verstopt te hebben in het zand. Alle kinderen gaan graven en ja hoor..!! Flessenpost van piraat Tijs!!! Ay ay ay.... er zit een brief en een schatkaart in de fles. Wat heeft dit allemaal te betekenen?

We gaan de komende weken aan de slag met de volgende woorden:
De flessenpost, het zeilschip, de bandiet, de kajuit, de mast, het dek, het roer, het kraaiennest , het anker, aanmeren, het ooglapje, de telescoop, de diamanten, schat zoeken, roven.

Thema: Circus

Na het buiten spelen was er vandaag toch iets geks in de gang.....
Er was een circus naar Tegelen gekomen!! Er was een grote piste, we moesten allemaal in een grote kring zitten op de tribune..... En toen.... klonk er muziek: Jatatatatataaaa er was een circusdirecteur met een hele grote snor en een gekke clown. De circusdirecteur zei: WELKOM IN CIRCUS........ Maar ze hadden helemaal geen naam. Zullen we deze samen bedenken vroeg de directeur? De clown deed allemaal kunstjes, maar die mislukte allemaal. Er zou ook een leeuw komen.... Maar de leeuw was verdwenen!!!!?? Er was wel een pak! Wie kan ons helpen met de act? Zo kwam Morrisson aan lange manen en een dikke staart. Hij sprong zo HOELPA door de brandende hoepel. Er was ook een heel mooi kostuum... Het kostuum van een koorddanseres. Maar de clown paste niet in het pakje.. Wie wel? Lisa danste de sterren van de hemel en liep voorzichtig over het koord. Helemaal hoog in de lucht!! De komende weken gaan we hard werken aan onze acts en maken we een echt circusvoorstelling! Komen jullie ook kijken? De uitnodigingen en posters worden gemaakt door de kinderen. Jullie krijgen deze dus over een tijdje van de kinderen. Tot dan! 

De woorden van de week zijn deze komende periode: de piste, het publiek, de tribune, de acrobaten, het applaus, de voorstelling, de jongleur, de koorddanser, de spreekstalmeester en de dompteur. Deze woorden komende meerdere malen op een dag voorbij.

De starters krijgen weer nieuwe klanken aangeboden: ee (eet), (buig) (van een buiging voor het publiek)

En de gevorderden: eu (neus) van de clown eu (neus), ou (touw), nk (bank), ng (ring) Verder spelen we ontzettend veel aan rekenspellen. Aan de hoeveelste vinger zit de clown? Hoevaak applaudisseer ik, etc.

We werken natuurlijk aan nog veel meer doelen. Interesse? Vraag gerust aan de juffen! 

En uit volle borst zingen we: "In het circus kan je... olifanten (clowntjes, leeuwen, koorddansers, etc.) zien van je tralala van je hopsasa. In het circus heb je pret voor tien. Doe de.... olifant maar na!!"

Om het thema tof af te sluiten hebben de kinderen een echt circus georganiseerd in de gymzaal en mochten we 12 maart een echte goochelaar ontvangen!!! El magico!!! Wat was dit tof.

Thema: Kerst

Samen met de kinderen hebben we het weer gezellig gemaakt in onze klassen. De kerstbomen staan in de klas, de rendieren hebben een verblijf gekregen in de klas van juf Joyce en de coca-cola vrachtwagen staat geparkeerd bij juf Michele. Genoeg nieuwe speelideeen dus! Aan de hand van kerstballen zijn we aan het splitsen. Hakke.... takkke... TAK! De kerstboom wordt doormidden gehakt. Hoeveel kerstballen liggen er aan de ene kant? En hoeveel aan de andere kant? 

De volgende woorden staan tijdens deze periode centraal: glimmen, de kribbe, versieren, vuurwerk afsteken en nieuwjaar. Met de aller oudste kinderen kijken we zelfs al of dit doewoorden zijn of zelfstandig naamwoorden. 

De letters worden heel veel herhaald in de maand december. Verder werken de starten met de klanken d-e-n en de gevorderden met f-ee-s-t

 

 

Thema: Sinterklaas

Jeeej! Sinterklaas is weer in het land. Natuurlijk ligt ons aanbod bij deze bijzondere tijd. De woorden van de week zijn: de mijter, de baret, het roer, strooien, het strooigoed, gluren, de schoorsteen, marsepein en rijmen.

De kleuters zijn druk bezig met het oefenen van vormen schrijven met beide handen. Ook oefenen er kinderen met voorbereidend schrijfoefeningen in de vorm van een dak of routes van een piet. Op deze manier kunnen ze later heel goed letters schrijven.

Omdat de sinterklaastijd zo'n drukke periode is, kiezen we altijd voor herhaling. Aan de hand van vele verschillende spellen komen alle letters langs die we al geleerd hebben. Enkel de v en r van v-oo-r worden aangeboden zodat ze op hun pakje of gedicht kunnen schrijven voor wie het is. De oudste kinderen zijn druk in de weer met sch-i-p en r-i-ng. Wauw, deze kinderen zijn al bezig met de laatste klanken. 

Op woensdag 21 november zijn we naar Sint's workshop geweest in Tegelen. Wat hebben we gezongen, gesprongen, pakjes in de schoorsteen gedaan en over de daken geklommen. We kregen ook lekker pepernoten, een mandarijn en wat te drinken. Het was super leuk!

Verder zijn we druk in de weer met pietenplaatjes ruilen en lezen met het leesplankje. Kijk maar eens tussen de foto's! 

Ten slotte zijn alle kinderen druk in de weer met het graven van leidingen in onze zandbak. We hebben afgelopen tijd natuurlijk goed opgelet hoe ze dit deden bij ons voor op de stoep. We hebben buizen gekocht zodat we ook echt iets in te  graven hebben!

Thema: herfst

Langzaam vallen de blaadjes weer van de bomen, de herfst komt er aan! Ook werken we met het thema 'vrienden' van de Kinderboekenweek. We proberen te benoemen hoe we ons voelen met behulp van onze monsters. Ook maken we vriendschapssoep, net als de heks! Als je een hapje neemt, wordt de ander je vriendje! De woorden van de week die hierbij horen zijn: vriendschap, ingrediënten en angst/onzeker (monsters) en bij de herfst hoort: de bolster, het spinnenweb, weven, de tamme kastanje, de wilde kastanje, de winterslaap, de bladnerf, verzamelen en sorteren.

In de klassen hebben we 2 verteltafels. In de ene klas 'wil jij mijn vriendje zijn' en in de andere klas 'het spinnetje die het te druk had'. We hebben de prentenboeken eerst een aantal keer gelezen zodat we het boek bijna uit ons hoofd kennen. Zo kunnen we het daarna tijdens het spelen het boek helemaal naspelen!

De starters gaan aan de slag met de klanken: n-oo-t
En de gevorderden met de klanken: h-out-t en j-a-s

Ook gaan beide klassen dit thema naar de kinderboerderij. De klas van juf Joyce/juf Michelle is al geweest. We hebben geleerd waar het beste beestjes kunnen zoeken, met een potje met loop heel goed gekeken hoe dit dier eruit zag en vervolgens gekeken of we bingo konden krijgen. Wie heeft alllleeeeee dieren op hun bingokaart omcirkelt?!

de dokter

Oh neee, we hebben een kindje in de klas met gips om het voetje. Hij is gevallen en moest naar het ziekenhuis!! We zijn allemaal heel lief voor hem en zorgen goed voor hem. We zijn echte vrienden in de klas aan het worden. Omdat het belangrijk is om in te spelen op wat de kinderen leuk vinden hebben we meteen het thema aangepast! We hebben de ijskraam opgeruimd in de klas van juffrouw Joyce. We kunnen in de hoek nu naar de dokter. Wauw!! We leggen kinderen op de brancard om in de ambulance naar het ziekenhuis te gaan. En luisteren met een stethoscoop naar het hartje van de patiënt. Dit zijn meteen alle woorden van de week! We schrijven receptjes zodat elke patiënt de juiste medicijnen krijgt.  Ook kwam de ambulance op bezoek, dit was echt super leerzaam en gaaf!

Schooljaar 2018-2019

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen. De juffen zijn goed uitgerust en hebben er zin in! De kinderen hebben de eerste twee weken weer lekker veel gespeeld en aan elkaar en aan de juf gewend. We zijn er weer klaar voor!

Prentenboek: Hoe je een wollige mammoet moet wassen in 10 lessen?
In beide klassen staat dit prentenboek centraal. We hebben deze periode niet een speel-verteltafel maaaaarrrr een WATER-speel-verteltafel! Want hoe kan je nou een mammoet wassen zonder echt water, badschuim en shampoo. Samen volgen we alle stappen en leren we veel nieuwe woorden. Deze woorden van de week worden ook ingeoefend bij onze logopediste Felice: de mammoet, wollige, de scheiding (in de haren van de mammoet), schrobben en het badschuim. We benoemen bijvoorbeeld ook al dat schrobben een doewoord is. Hier wordt later in de mentorgroepen verder op ingegaan.
We hebben het prentenboek eerst een aantal keer voorgelezen, toen hebben we het spel eraan toegevoegd. Juffrouw Joyce had een grapje met haar klas uitgehaald. Ze zong: "spetter, spieter, spater, lekker in het water. Spetter, spieter, spat... ik maak..... JULLIE NAT!!!!!" En toen was iedereen nat!! Hihi. Ten slotte spelen de kinderen zelf in de watertafel het verhaal na. Wauw Tygo! Je gebruikt precies dezelfde woorden als de juf! De woorden van de week behorend bij dit thema zijn: het badschuim, de mammoet,  de scheiding (in je haren), wollige (mammoet) en schrobben.

De starters gaan aan de slag met de klanken: i-k, m-aa-k, s-o-p.
De gevorderden met w-a-s, h-o-k en h-ou-t

We oefenen de klanken op de meest gekke manieren in. Voelen met je lijf, voelen aan ruwe letters in een zakje, schrijven in zand en schrijven met krijt... Ook komen de klanken in je eigen klik klak boekje. Zo kan je van al de geleerde letters al bestaande en niet bestaande woorden lezen.

de ijskraam
De kinderen in de klas van juf Joyce en juf Michelle hebben gekozen voor het thema de ijskraam. We hebben de hoek omgetoverd tot een echte ijssalon. Elke dag worden er bestellingen geplaats, komen er klanten naar de ijsboer, scheppen we ijs, betalen we met geld en krijgen we ook weer geld terug. De taal die we in ons spel gebruiken wordt elke dag uitgebreid. Lisa: "Jamy wil jij ook een milk-shake??? Kom, dan pak de blender maar!"" De woorden van de week bij dit thema zijn: het ijshoorntje, scheppen, smelten en softijs. Natuurlijk hebben we ook zelf ijs gemaakt (en opgepeuzeld...)

het vervoer
In de klas van juf Michele en juf Corina hebben de het kinderen het thema gekozen de bus/de auto. In de hoek staat een levensgrote bus en worden alle kinderen van a naar b vervoerd. Luid zingen ze het liedje 'de wielen van de bus'. De volgende woorden van de week komen in deze klas aan bod dit thema: het portier, de gordel en de cabrio.

Er worden heel veel rekenspellen gedaan. Zo hebben we het spelletje 'boeven vangen' waarbij de rangtelwoorden worden geoefend. En het spel 'pakken tot we plakken' waarbij we aantallen tellen tot 12, volop vergelijken of bekijken wat meer of minder is en bij de oude kinderen de strategie verkort tellen toepassen.

Schooljaar 2017-2018

Thema: Kriebelbeestjes

Thema: Kriebelbeestjes
Tijdens een kring waren we het er eigenlijk allemaal over eens: het nieuwe thema wordt kriebelbeestjes!  Al snel hadden we heel wat kriebelbeestjes bedacht en tijdens het buiten spelen werd er ook door veel kinderen fanatiek naar wormen, spinnen en mieren gezocht. Op een ochtend stond er ineens een potje met zand in de klas van juf Michèle en juf Corina en die zat vol…. wormen! Morrison en Eray wisten niet zo goed wat ze ermee moesten doen dus hebben we ze naar de mentorgroep gebracht. Hier hebben ze ons probleem zelf voorgelegd. Deze leerlingen zullen nu voor ons uitzoeken wat wormen nodig hebben en wanneer ze dit weten komen ze dit aan ons vertellen. Een supercoole samenwerking dus! In de groep van juf Michèle en juf Corina hebben ze een heuse kriebelbeestjes-ontdekhoek. En ondertussen staan daar ook echte mieren, slakken en spinnen in. Én zelfs een miljoenpoot! We zijn naar het bos geweest waarbij de kinderen echt op onderzoek mochten gaan. Benjamin en Job vonden zoveel kriebelbeestjes, dat het hele potje vol was!

De woorden van de week zijn: het vergrootglas, het kikkerdril, de bodemdieren, de insecten, de amfibieën en de microscoop.

De starters gaan aan de slag met de nieuwe klanken: r-eu-k (van de bloemen waar insecten op af komen), m-ie-r en m-u-g(die kriebelbeestjes die prikken waar je zoveel jeuk van krijgt. De gevorderden gaan aan de slag met het herhalen van klanken in de woorden:: r-eu-k, m-u-g, m-ie-r.

Ook hebben we paddendril in beide klassen staan. Ondertussen zijn dit al paddenvisjes, we hopen natuurlijk dat hier echte padden uit gaan komen! We zien ze in ieder geval elke week een beetje groeien. Zijn de paddenvisjes kleine padjes geworden? Dan zetten we ze weer terug in het water zodat ze daar groot kunnen worden. Verder hebben we een bezoekje gebracht aan de kinderboerderij, waar we geholpen hebben met het verzorgen van de dieren. We hebben de dieren geborsteld, poep geschept én de hokken weer opnieuw klaar gemaakt! Het was die dag al warm, maar door het harde werken kregen we het nog warmer. Omdat we zo hard gewerkt hadden op de kinderboerderij werden we 's middags getrakteerd op een ijsje, lekker! Al met al weer een vol maar leuk thema dus!

Thema: Eten

Met een grafiek hebben we met alle kinderen samen gekozen voor ons nieuwe thema: eten. In de groep van juf Michèle en juf Corina hebben we een echte supermarkt gemaakt en in groep van juf Joyce en juf Michelle kunnen de kinderen hun eigen eten koken en opeten in het restaurant. Maar wat is eten nou precies? Welk eten is gezond en welk eten is wat minder gezond? Nadat we in de kring gepraat hebben over eten hebben de kinderen hun eigen winkelwagens gevuld: een gezonde winkelwagen en een ongezonde winkelwagen. Julie vertelt dat ze de pizza tonno erg lekker vindt en de rest van de kinderen zijn het ermee eens: pizza’s zijn lekker! Een pizza is ongezond, maar wat maakt de pizza dan ongezond? We zijn bij Domino's in de keuken gaan kijken, wauw! De kinderen kregen een echte schort om, wat zonder schort mag je niet de keuken binnen. Hoe werkt dat nou eigenlijk? Hoe komen de bestellingen binnen? Dan wordt het deeg uit de koeling gehaald. Hier is het koud en staan de ingrediënten die op de pizza moeten. Als we dit niet hier bewaren moeten we het eten heel snel weggooien! Daarna maken we van een bolletje deeg een echte pizza. Een beetje tomatensaus en kaas erop en dan mogen de lekkere dingetjes op de pizza. Ieder kind mag zijn eigen stukje pizza beleggen. Mike houdt van pizza met salami en champignons en Jamy houdt het simpel met alleen maar kaas. Dan moet de pizza in de hele warme oven. Samen met Suzan van Domino’s mogen de kinderen de pizza in de oven leggen. Voorzichtig, anders verbranden we de vingers! Die zorgt ervoor dat de pizza snel gaar is. Omdat niet alle pizzapunten tegelijk klaar zijn leggen we ze onder een hele warme lamp. De pizza’s gaan in een speciale tas mee naar school zodat ze lekker warm blijven. Ten slotte nog even de scooterhelm passen en op de foto met ons echte pizzabakdiploma! Dan snel naar school om te smullen van die heerlijke zelfgemaakte pizza’s!

Ook zijn we naar de Albert Heijn geweest. Hier hebben we in het magazijn en in de koeling mogen kijken. De spinazie en de pizza bewaren ze in de diepvries viel Julie op. Daarna moest de pannenkoekenmix bijgevuld worden. Maar goed dat wij zo’n goede hulpjes mee hadden! Even de boodschappen van ons boodschappenlijstje gehaald en naar de kassa toe om te betalen. We mochten de producten zelf scannen en inpakken. Betalen deed de juf voor ons. Van alle boodschappen hebben we heerlijke pannenkoeken gebakken samen! Voor onze goede hulp hebben wij een echt supermarktdiploma gekregen!

De woorden van de week zijn: de vakkenvuller, wegen, de grafiek, de afdeling, de kassabon, de koeling, de reclame, de klant, de verpakking, eten en gezond/ongezond.

De starters gaan aan de slag met de nieuwe klanken: r-e-k (in de supermarkt), t-a-s (de boodschappentas), ui, (de groente) d-oo-s,. De gevorderden gaan aan de slag met de nieuwe klanken: s-oe-p, ui (de groente), ij-s, ei (van paas-ei)

Daarnaast werken we aan het schrijven door boodschappenlijstjes en recepten te maken. We wegen met de weegschaal. Welke kant is zwaarder? Aan welke kant liggen dan meer appels? Vervolgens mogen de kinderen op papier de eigen weegschalen ‘vullen’. In een grafiek houden we bij wat voor fruit en welk drinken we mee naar school nemen.

Thema: Indianen

OE OE OE OE!!!!!

Op maandagochtend vinden we in de hal een huilend indiaantje.. Aaccchhh, wat zielig! Ze is haar tipi kwijt en haar stam? Wat is dat?? Een tipi en een stam? We vinden de tipi van het indiaantje en brengen haar vlug naar huis. De indiaan is op reis.. we kunnen haar niet naar haar stam, haar indianendorp, brengen... Maaaar... zegt Morrison!! Dan maken we toch onze eigen stammen!! De klas van juf Joyce heet het gekke, lieve, slimme indianendorp (hihi goed bedacht Xavier!) en de klas van juf Michele heet het rijtoembatotempaaldorp (Goed bedacht Keano, Noah en Julie!)

Ook hebben we elkaar allemaal 2 talenten gegeven want zo konden we hele goede indianennamen bedenken!! Wisten jullie dat Jamy heel goed is in knuffelen en fietsen, dus dat is onze knuffelfietsindiaan!! En dat Aisha al zelf de rits van jas kan dicht maken en de deur ook, dus Aisha is onze jasritsdeurindiaan...
En dan Job heel goed is in sporten en rekenen. Drie keer raden hoe deze indiaan heet? Juist! De sportrekenindiaan!

In dit thema hebben we weer heel veel doelen waar we aan gaan werken. De woorden van de week zijn: de tipi, de indianentooi, het kostuum, jagen, de vrede, dichtbij/veraf, de dromenvanger en de totempaal.

De starters gaan aan de slag met de nieuwe klanken: ee-t (ik eet vis) en l-u-s (van een lasso)
De gevorderden gaan aan de slag met de nieuwe klanken: p-ij-p, v-uu-r, g-eu-r en OE!

We werken dit thema nog aan veeeeel meer doelen, zo hebben de jongere kinderen aan voorbereidend schrijven gewerkt in een tipi. Ook hebben ze een indianentooi gemaakt waarbij ze mochten knippen over een schuine lijn. Ieder werkt op zijn of haar eigen niveau, waar de een vormen benoemt en op de indianentooi plakt, is de ander diamanten aan het tellen tot 10 voor dat ze hier de tooi mee versieren.

Thema: Kerst

Sinterklaas is terug naar Spanje, dus het is weer tijd voor..... Kerst!!
Doordat December een drukke maar gezellige periode is (zowel thuis als op school) staat Sinterklaas en Kerst altijd voor herhaling, herhaling en nog eens herhaling. Alle doelen die wij tot nu toe geleerd hebben, worden ingeoefend en herhaald.

Alle kinderen zijn aan de slag gegaan met het maken van een kralenplank. Ieder op eigen niveau: de een met voorbeeld, de ander vanuit eigen fantasie. Een kralenplank lijkt eenvoudig maar is voor veel kinderen een complexe opdracht. Er wordt meerdere vaardigheden van je verwacht. Denk aan kennis van kleuren, tellen (!), ruimtelijk inzicht en de fijne motoriek. Verder stonden de vaardigheden metselen en omplakken van een figuur centraal. Daarnaast hebben wij natuurlijk volop genoten van de gezellige tijd en sfeer in de klas, de viering en het kersttoneelstuk.

 

Thema: Herfst en de kinderboekenweek

Via de Kinderboekenweek (Gruwelijk eng!) sluipt langzaam ons nieuwe thema de klassen binnen: de herfst!

Tijdens de opening van de Kinderboekenweek slopen er 6 heksen rond op school. Ze maakten een heel vreemd soepje klaar......
We moesten van hen een spinnenspeurtocht volgen en kwamen zo uit op een cadeau! Allemaal nieuwe prentenboeken!! Met gruwelijk enge titels.....

De kinderen van juf Joyce hadden een goed idee! Deze kinderen wilden ook heksen zijn!!
Het stationnetje in de klas werd een heksenwagonnetje, een echte heksenhut waar de heksen rond de ketel dansen en heksenstof in de zwarte ketel gooien! HIHIHIHI

Bij dit thema horen natuurlijk ook spinnen!! We hebben het boek van Eric Carle voorgelezen, de spin die het te druk had. De kinderen spelen dit boek na tijdens het de speelwerktijd aan de hand van de speelverteltafel.

De starters gaan gedurende dit thema aan de slag met de klanken: b-oo-m, n-oo-t, v-o-s (één klank per week).

De starters hebben nu de volgende letters al geleerd dit schooljaar: m, s, oo, n, k, aa, i, b, h, v en o. Wauw! Daar kan je al veel woorden mee maken!

De gevorderden gaan gedurende dit thema aan de slag met de klanken: e-ng, l-ee-s, b-oo-m, ui-l (één klank per week).

Deze woorden staan de komende weken centraal: De beukenboom, het beukennootje, de bladnerf, de bolster, de wilde kastanje, de tamme kastanje, verzamelen, wintervoorraad, de lampion en het weven van een spinnenweb.

Ook zijn we gaan wandelen in het bos! Lekker rauzen, springen, spelen en ontdekken! Wat hebben wij veel herfstspulletjes gevonden. Zo konden we het bos meenemen de klassen in voor op de herfsttafel. Ook was er in het bos een hert met een gewei. We waren heel stil, zodat we goed konden kijken wat het hert allemaal deed. Hij beet de bladeren van een boompje. Wauw! Nu weten we dat een hert bladeren eet!

Op 27 november gaan we naar de kinderboerderij. Hier gaan we ook super veel leren over de herfst. We hebben er al zin in!

Er wordt ook heel veel gerekend in onze klassen. Zo zijn de jongste kleuters al bezig met het tellen, herkennen en benoemen van de telrij tot en met 10. Ook leren we ruimtelijke rekenbegrippen passief en actief beheersen zoals voor, achter, op, in, vooraan, achteraan, groot, klein, dik, dun, kort, lang, meer, minder, eerste, tweede, derde, etc.
Soms doen we dan in de ochtend op het bord, soms in de rekenkring, soms tijdens de momentjes dat de juf alleen met de jongste kleuters werkt maar meestal tijdens ons spel buiten, in de hoeken en gedurende de hele dag! Want je leert het meest... als het leuk is!! Zo kan je ineens de letter h vinden tijdens je spel (heb je de foto gezien!)

De echte aanvankelijk rekenaars, de gevorderden, zijn al bezig met het herkennen van de symbolen die bij een som horen. De + (erbij) en = (is) bijvoorbeeld. Op de foto zie je hoe we dit doen, bijvoorbeeld met behulp van de beebot, onze vriend de bij! We zoeken de goede som bij de goede uitkomst. We rekenen handig door groepjes te maken van 5 of 10 kastanjes.  

Ten slotte zingen we het liedje van de herfstbladeren uit volle borst. Elke keer blaast de wind een blaadje weg. En zo tellen we van 5 helemaal terug naar 0..

 

Thema: de trein

De kinderen hebben gekozen voor het thema 'de trein'. Jamy, Lana en juf Joyce hebben een echte treinbaan in hun klas gemaakt. Juf Michèle was heel jaloers. Zij wilde ook zo'n mooie baan in de klas. Dat kon niet want wij hadden een begin en een einde gemaakt. Totdat Job en Xavier de wissel uitvonden!! Wauww!! Nu kon de baan ook naar de andere klas! Uiteindelijk zijn er zelf stationnetjes bij gebouwd bij de klas van juf Michele en ook in de gang! Plezier voor 19, want met zoveel kinderen zijn we nu bij het jonge kind!!

De starters gaan dit thema aan de slag met de letters: i-kb-aa-n
De gevorderde gaan dit thema aan de slag met de letters: h-ou, t-r-ei-n, e-ng

Alle dikgedrukte letters zijn de letters die nieuw zijn. Wil je weten of jouw zoon/dochter bij de starters of de gevorderde horen, vraag het de juffen even!

Elke week leren we twee nieuwe woorden. De woorden van de week die bij dit thema horen zijn: de conducteur, de ov-chip kaart, de machinist, ontkoppelen, vertrekken, de conducteur, de wissel, de spoorwegovergang en de slagboom.

Natuurlijk zingen we de volgende liedjes uit volle borst: 'op een klein stationnetje' en 'de stoker en machinist'.